Actor sau privitor?
mai 27, 2016Ședință foto cu bebe-ul tău. Îți mulțumesc pentru că alăptezi în public.
iulie 9, 2016Ce şi cum, despre fotografia şi videografia de nuntă.
Salut, sunt Paul Adam videograf la Atelierul de imagini. În sfârşit a sosit timpul şi pentru ce-l de-al treilea articol dintr-o serie pe care am gândit-o special pentru a veni în ajutorul persoanelor care doresc să achiziţioneze un serviciu foto-video. De ce este nevoie de asemenea articole ? Pentru că din sondajele noastre peste 90% din clienţii care contractează o nuntă se află de fapt în poziţia de a alege un asemenea serviciu pentru prima dată în viaţa lor. Din acest motiv nu au nişte criterii clar formate, iar asta duce la confuzie şi de multe ori la alegeri greşite. La contractarea botezuilor de exemplu, oamenii ştiu deja ce vor şi ce fel de fotograf caută pentru simplul motiv că au avut o experienţă anterioară la nuntă.
Ezitarea şi neîncrederea clienţilor când vine vorba de serviciile foto-video pentru nuntă sunt absolut normale având în vedere că se plătesc preţuri care pot ajunge până la de 4-5 ori valoarea pe care clientul o câştigă pe lună pentru nişte servicii pe care nu le prea înţelege. Hai să facem puţină lumină aici 🙂
Care e cantitatea materialelor pe care ar trebui să le primesc?
Iată o întrebare cu care mă întâlnesc la fiecare contract. Dacă ne întoarcem cu vreo 20 de ani în urmă, putem lesne observa că exista o limitare a numărului de fotografii dată de capacitatea de 36 de poziţii a filmului. Deasemenea, unicul suport pentru fotografie era hârtia foto, nu erau încă dvd-uri stick-uri sau alte suporturi digitale. Cel puţin nu circulau în mod curent. Devine destuil de clar că dacă voiai fotografii mai multe, se consumau filme mai multe şi hârtie mai multă, preţul crescând în consecinţă.
Mai este valabilă această formulă în era digitală în care trăim? Aparatele digitale ne permit un număr ”monstruos” de mare de fotografii faţă de epoca peliculei. Te costă aproape la fel să faci o fotogafie, zece sau o sută…Zic ”aproape” pentru că aparatele profesionale au o durată de viaţă limitată de la 100.000 la 1.000.000 de declanşări în funcţie de aparat. Această libertate de a click-ui la fiecare secundă aduce cu ea şi beneficii. De exemplu e foarte comod să faci de fiecare dată 2 cadre în loc de unul, în caz că unul iese cu ochii închişi, sau 3-4 sau mai multe cadre la fotografiile de grup pentru a elimina cadrele în care sunt persoane cu ochii închişi sau….gura căscată.
Cadrele ratate ar trebui şterse. Ele nu au ce căuta la client.
Apoi sunt o mulţime de cadre ratate, încercări pe care fotograful le face pentru a obţine anumite unghiuri, lumini, încadrări spectaculoase şi care desigur că multe eşuează. Cadrele dublate sau triplate, cadrele eşuate sau alte rateuri sunt şterse (sau ar trebui să fie şterse) din grija fotografului, ele facând parte din ”bucătăria internă” şi nu ar trebui să facă obiectul atenţiei clientului, care în principiu plăteşte doar rezultatul final. Acelaşi lucru se aplică la partea de video, când videograful încearcă fie un panning al unui grup iar la jumătate cineva se scarpină în prim plan, ori diverse alte cadre de detaliu care au sens doar în compunerea poveştii şi care luate separat nu adaugă şi nici nu iau din valoarea materialului.
Volumul de materiale depinde de cantitatea de acţiune pe care o are evenimentul
Aşadar… care este volumul materialelor de la o nuntă ? Păi trebuie să-ţi spun că diferă foarte mult de la un eveniment la altul şi ca să înţelegi de ce nu există o formulă fixă trebuie să înţelegi mai întâi însăşi esenţa fotografiei şi a clipului filmat. Esenţa unei fotografii este emoţia dacă este portret, documentarea dacă este de grup, şi starea personajului sau situaţia dacă este instantaneu. Fotografia dacă nu atinge niciunul din aceste elemente este doar…plictisitoare. Esenţa unui film/clip video este acţiunea. Adică subiecţii trebuie sa facă ceva. Dacă oamenii filmaţi au o treabă, fac ceva, de la poveşti până la dans secvenţa are sens…dacă stau drepţi ca să treacă camera…secvenţa e cam naşpa. Adică nu spune nimic.
Aşadar cantitatea de materiale depinde de câtă acţiune are evenimentul surprins. Spre exemplu, nunţile de la ţară care sunt axate puternic pe obicei, unde nunta este o treabă serioasă care începe de cu dimineaţă… se adună naşii într-un mod specific zonei. Apoi Petrecerea este plină de obiceiuri de la furatul miresei până la jocul miresei, găina, etc. Sunt nunţi pline de acţiune care generează mult material. La oraş obiceiurile sunt mai puţine prin urmare şi acţiunea care merită surprinsă şi redată. Din experienţă îţi spun că nu sunt două nunţi la fel şi este foarte greu să preconizezi cantitatea de materiale care o generează o nuntă.
Cel mai uşor este să oferi cantitatea
Observ însă o preşiune pe cantitate. Clienţii vor un număr mare de fotografii şi ore de filmare. Acuma ca să-ţi dau şi cifre să nu te mai fierb 🙂 la Atelierul de Imagini facem cam între 1000-1500 de fotografii din care rămân 800-900 după triere. Mult prea multe după părerea noastră însă suntem cumva şi noi aliniaţi la cererea pe cantitate pe care o impune piaţa, Numărul mare de fotografii vine implicit cu o diluare a momentului, şi implicit o diluare a valorii fotografiei. Am auzit de persoane care au primit 3000 de fotografii şi asta ne-a pus pe gânduri 🙂 Atunci ne-am dat seama că este vorba de eterna luptă între calitate versus cantitate. Pentru că cel mai uşor este să oferi cantitatea iar aparatele digitale ne permit asta cu vârf şi îndesat…
Află ce aşteptări ai tu, ca să ştii ce anume cauţi.
O echipă matură şi cu experienţă cunoaşte deja toate momentele cheie ale unui eveniment. Ştie exact care moment are valoare documentară şi care nu. Nu ”ţăcăne” din orice poziţie în speranţa că poate”prinde” ceva. Livrarea materialelor integrală fără o selecţie în prealabil, doar pentru a avea cantitatea ca şi argument mi se pare cel puţin o lipsă de profesionalism. În principiu e treaba fiecărei echipe cum livrează materialele, nu vreau să comentez ce fac alţii. Dealtfel aşa cum sunt prestatori care se axează pe cantitate, sunt şi clienţi care caută cantitatea. Cu ce ar trebui să rămâi tu după acest articol este să înţelegi unde te încadrezi şi să ştii ce anume să cauţi când contractezi. Şi deasemenea să înţelegi că dacă urmăreşti calitate, atunci cantitatea nu mai poate fi un argument. Respectiv dacă vrei imagini bune nu contractezi cu cel care îţi promite ”multe” caci sunt două lucruri diferite.
Ar mai fi multe de spus pe această temă … Dar te felicit că ai avut răbdarea să citeşti până aici 🙂
Dacă mai ai nevoie de alte îndrumări ca să-ţi alegi bine echipa foto-video şi să nu ai dureri de cap după eveniment îţi recomand să citeşti şi celelalte două articole ca să afli cum îţi influenţează preţul decizia şi cum ”trebuie” să stai…sau să nu stai în poză 🙂 Cele trei articole răspund la întrebările pe care şi le pun clienţii aşa cum au reieşit ele din sondajele noastre. Dacă ai alte întrebări sau temeri referitoare la alegerea echipei de imagine pentru evenimentul tău, simte-te liber să laşi întrebarea ta în comentariu să să o trimiţi prin formularul de contact.
Articolul 1. Limitare sau Criteriu?
Articolul 2. Actor sau privitor?
Îţi urez o alegere perfectă şi materiale minunate şi fără dureri de cap.
Paul A.