Dacă participi la un eveniment, este normal să apari în fotografii pe rețele de socializare?

Ce mai înseamnă fii discret în epoca social media?

De ce plătesc părinții fotogafii profesionale pentru copiii lor?
iulie 21, 2017
De ce nu îți plac uneori fotografiile cu tine?
august 3, 2017
Show all

Ce mai înseamnă fii discret în epoca social media?

Paul Adam - Videograf,marketer și copywriter la Atelierul de imagini- Studio foto-video

În vremurile în care pe rețelele de socializare găsești de la grătare învârtite de oameni în slip până la selfie în oglinda de la dormitor unde se văd în fundal pijamalele sau mai rău… Care mai este limita discreției?  Ce poate fi făcut public și ce nu? Care este linia de demarcație?

Rețelele de socializare sunt deasemenea un puternic mediu de promovare în care cea mai puternică unealtă este imaginea.  Orice afacere prosperă care se promovează în online folosește imagini care să redea activitatea pe care o fac. Desigur, imaginile respective pot conține clienți sau terțe persoane care se găsesc astfel în situația de a fi expuse public. La fel de adevărat este că fotografiile goale, fără persoane, nu transmit aproape nimic în afară de clădiri goale sau utilaje ori aparaturi reci și impersonale.

Cred că ajunși în acest punct ar trebui să demarcăm puțin diferența dintre un eveniment public și unul privat. Evenimentul public este unul anunțat în massmedia dar principala lui caracteristică este aceea că este deschis pentru toată lumea. Acolo printre participanți, se află jurnaliști, bloggeri, televiziuni și mulți fotografi de ocazie. Odată ce ai pășit în acel spațiu e cazul să fii conștient că vei apărea în muuulte imagini fără voia ta.

Pe de altă parte, evenimentul privat este unul în care persoanele sunt invitate iar publicul larg nu are acces. Începând de la nunți, botezuri și până la aniversări sau petreceri corporate atâta timp cât intrarea nu este liberă evenimentul este privat. Și aici dai peste fotografi, cameramani și fotografi de ocazie  însă imaginile vor rămâne în interorul cercului. Sau poate nu 🙂

Din sondajele de la atelier, reiese că persoanele au limite foarte diferite în ceea ce consideră normal să fie expus pe rețele de socializare. De la categorii de persoane care sunt total împotriva expunerii pe aceste rețele, până la persoane care își doresc și așteaptă să fie expuse oricât și oriunde.  Ca să rezolvăm dilema aceasta, am introdus în contract un punct în care solicităm acordul persoanelor pentru a folosii eventuale materiale în scopuri publicitare, de care avem și noi atâta nevoie.

Și datorită unei întrebări pusă la timp, de multe ori am evitat conflicte și nervi irosiți. Pot să vă spun că sunt multe persoane care nu sunt de acord ca fotografiile lor să fie expuse în nici un fel și noi le respectăm discreția, așa cum sunt persoane care nu au nimic împotrivă, și persoane care se simt bine să poată face parte din portofoliul nostru public.

Da, știu, fotografilor nu prea le place partea asta. Îți vine greu să trăiești din imagini și să nu-ți poți expune munca, însă reclama bună înseamnă marketing și imagini relevante și nu neaparat expunerea tuturor clienților sau a lucrărilor. Chiar mai mult, am avut persoane care și-au dat acordul să apară în portofoliul studioului foto, însă în momentul în care am făcut o campanie în mass media, am cerut din nou acordul , explicit pentru această nouă acțiune. Pentru că una este să apari într-un portofoliu, și alta este să te vezi pe tine prin ziare în timp ce-ți bei cafeaua de dimineață.

Acestea sunt considerații personale la care am ajuns pe baza a trei ani de experiență însă dacă ar fi să intrăm în zona legilor, lucrurile se complică. Spre exemplu fotografii care lucrează pentru băncile de imagini gen stock ști din start că orice fotografie conține o persoană, fără ”model release” nu-ți este acceptată. Nu am studii juridice, dar dacă în loc s consideri normal să postezi orice eveniment privat în social media, pui mai înainte o întrebare beneficiarului, vei fi scutit de multe bătăi de cap.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

X