De ce nu ne păcălim clienții

De ce nu ne păcălim clientii

Plata jumătate la sedintă, jumătate la predarea materialelor
Jumi-Juma sau fifty-fifty
aprilie 11, 2019
Evoluția fotografiei de nou născut în România
iulie 15, 2019
Show all

De ce nu ne păcălim clientii

 

Nu înțeleg de ce Logan-ul costă în jur de 5000 de euroi și ”Merțanu” începe de la douăzeci de mii. Nu tot patru roți are și Merțanu? Nu e tot o cutie de tablă care ruginește? Nu consumă și el o benzină sau o motorină? Aaaa... deci ”Merțanu” mă păcălește, plătesc numa marketing-ul și profiturile lor grase.

Salut! Sunt Paul de la atelier, și dacă te întrebai ce caută o poveste despre mașini pe un site de fotografie, și cum poate ea să te ajute să alegi un fotograf o să îți spun la final. Dar acum îți pot spune de la ce a început.

 

Acuzațiile

 

Am avut de curând o conversație interesantă cu un prospect pe sistemul de chat implementat pe website. Discuția a început de la numărul de fotografii pe care îl livrăm la pachetul de fotografii de familie, care au și un copil mai mare de un an, dar s-a încheiat cu o demonstrație de forță în care am fost acuzați că păcălim clienții cu sistemul de softproofing și că avem un preț foarte ridicat pentru 5 poze, și că folosim incorect termenul de softproofing.

Iată așadar, un minunat prilej pentru mine să aflu cum vede un potențial client afacerea noastră din exterior și ce mituri sau prejudecăți construiesc bariera între fotograf și client. Deci să le luăm pe rând.

 

Softproofing

 

Sistemul de Softproofing așa cum ne-a indicat prospectul nostru căutând rapid pe Google, este un proces de simulare a unui preview pe parcursul procesării pentru a controla rezultatul de print. Așa a fost inițial, dar cu timpul i s-au găsit funcții și utilizări noi, în sensul că s-au adăugat funcții prin care beneficiarul poate fi parte din proces, având acces la diferite faze ale procesării. Acum, faptul că acest termen de softproofing este folosit indicând ambele variante, este adevărat.

Însă despre rolul și utilizarea sistemului softproofing în fotografie, eu am mai scris aici. Și ca să indicăm și o altă sursă decât cea proprie, Olga Vușcan care este un reper între fotografii profesioniști din România, specializați pe fotografia de familie și nou născuți ai aici un articol despre ce înseamnă softproofing și la ce ajută.

Discuția despre avantajele și dezavantajele sistemului softproofing, este una care în grupurile de fotografi profesioniști încă nu a găsit un răspuns clar. Din acest motiv nu aș vrea să intru în detalii foarte specifice, dar este bine să reții că este un sistem care este folosit de unii fotografi și de alții nu. Deci, din punct de vedere al clientului, el este o alegere și nicidecum o păcăleală, așa cum am fost acuzat pe nedrept de prospectul cu care mă conversam. 

 

Profesioniști, entuziaști și începători. Elementele prețului.

 

 Despre prețul ridicat, ar fi deasemenea câteva cuvinte de spus. Nu doar în lumea fotografiei ci în toate domeniile care pot fi practicate de liber profesioniști, sau freelanceri, apare următoarea problemă: Meseriile care se bazează exclusiv pe abilitățile proprii, gen fotograf, videograf, designer web, etc. sunt practicate de un mare număr de persoane care fac asta în timpul liber, adică au un serviciu principal din care trăiesc și folosesc abilitățile pentru a avea niște venituri în plus. Nimic greșit în asta, doar că în această situație, costurile nu sunt parte din prețul final. Respectiv, în costuri nu se regăsește o chirie, un curs, o licență, înlocuirea periodică a echipamentelor, etc. Și vine la pachet cu disponibilitatea de a lucra la orice preț, pentru că traiul de bază este asigurat din alt serviciu.

 În momentul în care treci în liga profesionistă și trebuie să trăiești din asta, ecuația se schimbă. Din acest motiv, vor fi mereu diferențe de preț între cele două categorii socio-profesionale. Și ca să fiu bine înțeles și complet cinstit: Nu înseamnă că această categorie, care practică activități liber profesioniste ca activitate secundară, ar fi mai puțin meseriași, sau mai puțin pricepuți decât profesioniștii. Din contră! Se găsesc printre ei persoane poate mult mai pricepute, dar care sunt dispuse să erodeze prețul tocmai pentru că nu trăiesc din asta. Și ca să lămurim încă un aspect: În timp, termenul de profesionist, a ajuns să aibe sensul de - foarte bun, foarte priceput, vârful de gamă, calitatea de top. Eu când spun profesionist, mă refer exact la sensul cuvântului: Persoană care trăiește de pe urma profesiei.

 

Nu livrăm poze, livrăm muncă.

 

Prospectul nostru a redus mereu discuția la preț și numărul de poze livrat manifestându-și nemulțumirea. Dragii mei, nu livrăm 5 poze, sau 20 sau câte scrie în pachetul pe care îl alegeți! Livrăm o ședință foto care se poate întinde pe durata mai multor ore, ca să putem obține rezultatele pe care le vedeți pe galeriile noastre. Apoi urmează un proces de selecție și procesare care mai durează câteva ore în funcție de pachetul ales. Plătiți deasemenea, prețul chiriei noastre, echipamentele pe care le folosim și cel mai important: Plătiți Cursurile și experiența Anei. Plătiți faptul că cineva răspunde mereu la întrebările voastre. Discuția cu prospectul nostru pe noi ne costă 10 minute în care am dat explicații unei persoane care cel mai probabil nu va cumpăra nimic. În acest timp am oprit procesarea pentru altă persoană care își așteaptă materialele și a plătit.

 

De ce nu păcălim clienții

 

Dar acuza care m-a determinat să scriu acest articol lung, a fost că ”Păcălim clienții”. Cred că am fost printre primele firme din branșă (din Bistrița) care am avut prețurile și componența pachetelor afișate pe site. Nu facem prețul după client, nici mai mic și nici mai mare. În afară de campaniile de care pot beneficia toți clienții, am practicat super-transparența. Am introdus plata cu cardul, direct pe site, așadar ce conține pachetul afișat, va conține și contractul iar prețul afișat va fi suma cu care va fi debitat cardul. Sistemul de plăți este automat și este pus la dispoziție de un operator specializat în plați online, nu îl putem controla noi.  Niciodată nu aș putea să încasez online de la un client o sumă, și de la altul care mă apelează pe facebook, o sumă mai mică, doar din frica de a nu îl pierde ca și client. Exact asta ar însemna să îi păcălesc pe cei care au plătit prețul afișat.

Acum pahetul de familie cu prețul de 270 Lei la care prospectul nostru făcea referire este conceput pentru persoanele care doresc să aibe un portret realizat profesional, și care eventual poate fi printat pe un canvas. Se concentrează pe familie și din acest motiv are 5 cadre si posibilitatea de a alege mai multe cu softproofing. Următorul pachet, de 390 Ron are 22 de cadre, dar cu familia sunt câteva iar restul se concentrează pe copil. Pentru a obține cu o familie 22 de cadre relevante în posing-uri diferite, ar trebui să-i ținem în studio dincolo de un nivel de răbdare suportabil. Cine a participat la o ședință foto de studio, știe la ce mă refer. Vă asigur că numărul de cadre din pachete este realizat în urma experiențelor noastre și sunt echilibrate ținând cont de mai multe aspecte ca să ne dea cel mai bun rezultat pentru client.

 

E adevărat că uneori am senzația că anumite persoane ne cer prețuri doar ca să facă prospecție de piață, și nu înțeleg de ce fac asta, pentru că și dacă sunați la telefon, și dacă scrieți pe facebook, veți primi tot același preț care este afișat, public și asumat.

Păcălire înseamnă lipsa transparenței și/sau livrarea de materiale diferite decât cele specificate și/sau înșelarea cu bună știință a așteptărilor clientului.

Vă asigur că nu e cazul.

 

Cu ce te ajută acest articol?

 


   Acum cu ce te pot ajuta pe tine, ca și client sau viitor client de servicii foto aceste informații? Să conștientizezi că toate cele de mai sus sunt alegeri. Că poți alege oricând ceea ce ți se potrivește. Că sunt fotografi care nu folosesc softproofing și poți să-i alegi pe ei. Că sunt începători care lucrează ieftin și poți să-i alegi pe ei. Că sunt freelanceri care trăiesc din meseria lor, și alții care o fac după serviciu iar tu poți să-i alegi pe oricare dintre ei.

Ce poți face:

Să înțelegi că ceea ce alegi, aceea întărești, propagi și dezvolți: Dacă plătești un începător, îl ajuți să crească. Dacă plătești un amator, îl ajuți să își rotunjească veniturile și dacă plătești un profesionist, îl ajuți să traiască din ceea ce face. Și da, niciuna din variante nu este greșită. La Atelierul de imagini am fost plătiți ca amatori, ca să ajungem începători și am fost plătiți ca începători ca să ajungem profesioniști.

Dar ce nu poți face:
Dar ce nu poți face, este să pretinzi la Mercedes să îți vândă mașina pe care ți-o dorești, la preț de Logan. Ce nu poți face este să pretinzi profesionistului să lucreze la preț de amator sau de începător. Asta ar însemna ca tu însuți să fii de acord să trăiești mai prost. Să ceri cuiva să lucreze mai ieftin, înseamnă că trebuie să fii și tu dispus să fii plătit mai ieftin. Pentru că a avea pretenția ca tu să fii bine plătit pentru ceea ce prestezi, iar cel care prestează pentru tine să fie prost plătit, se cheamă.... Nici nu știu cum se cheamă. Ca să-l parafrazez pe Charles Eisenstein: Lucrurile și serviciile ieftine ne vor face pe toți să trăim mai prost.

Sunt de acord că prețurile mari de pe piața de servicii, dau posibilitatea entuziaștilor să ceară și ei prețuri mari, dar alegerea este la tine.

Ceea ce plătești , trăiește și se dezvoltă. Ceea ce nu plătești scade, și piere.

 

Acum, dacă ai citit până la final, trebuie să îți spun că tot ce am scris mai sus se bazează pe experiența noastră de la Atelierul de imagini, dar principiile sunt valabile în orice alt domeniu!

Îți mulțumesc pentru răbdarea de a citi.

Paul Adam.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.