De ce plătesc părinții fotogafii profesionale pentru copiii lor? - Atelierul de imagini

De ce plătesc părinții fotogafii profesionale pentru copiii lor?

Sara ~ Sesiune de nou născut ~ Bistrita ~
iunie 25, 2017
Ce mai înseamnă fii discret în epoca social media?
iulie 25, 2017
Sara ~ Sesiune de nou născut ~ Bistrita ~
iunie 25, 2017
Ce mai înseamnă fii discret în epoca social media?
iulie 25, 2017
Show all

De ce plătesc părinții fotogafii profesionale pentru copiii lor?

Ana Adam, Atelierul de imagini, poze de copiii

Click aici pentru preturi la sedinte foto de bebelusi.

Te-ai gândit vreodată de ce cheltuie unii oameni bani pe fotografii profesionale? Și de multe ori prețurile nu sunt mici. De la sute de lei până la sute de euro pentru o ședință. Poate nu-ți vine să crezi însă ne interesează și pe noi, la atelier care este motivul pentru care oamenii fac fotografii copiilor lor. În marketing se spune că omul nu cumpără un produs ci o experiență. Mai exact, suntem dispuși să plătim pentru a ne simții într-un anume fel. Furnizorii de servicii care înțeleg exact ce caută să simtă clientul lor când achiziționează ceva, sunt cei mai norocoși. Deși nu este vorba de noroc ci de multă muncă 🙂 Pentru că dacă înțelegi ce experiență caută clientul, știi exact ce și unde să îmbunătățești.  Așa că am făcut și eu un mic chestionar de ”research” ca să înțeleg mai bine ce caută de fapt clienții noștrii. Și te avertizez de pe acum că răspunsul nu este unul simplu.

Din research-ul nostru, reiese că unele persoane fac fotografii copiilor pentru că nu au fotografii cu ei de când erau mici. Prin urmare, e un fel de piesă lipsă din istoria personală… Mi-ar place să știu mai multe despre mine când eram mic, dar am doar 2-3 fotografii.  Așadar, acei oameni vor pentru copii lor amintiri pe care ei înșiși nu le au. Motivația acestor persoane mi se pare foarte bine descrisă în citatul lui Ralph Hattersley -“We are making photographs to understand what our lives mean to us.”

O altă categorie de răspunsuri relevă persoanele care sunt dispuse să plătească fotografiile profesionale pentru calitate. Adică sunt acele persoane care iubesc fie detaliile fie  perfecțiunea cadrului, armonia cromatică sau recuzita specifică, elemente care sunt greu de atins în afara unui studio foto. Aceste persoane caută o perfecțiune pe care cu aparatul și spațiile disponibile în casă nu le pot atinge.

O altă categorie de răspunsuri ne relevă că anumite persoane fac fotografiile în ideea că vor fi apreciate de copii când vor fi mari. Și în sfârșit , avem răspunsuri care scot în evidență părinți cărora le plac copiii atât de mult încât adoră să-i vadă ”puși într-o lumină mai bună”.

Acuma tot ce v-am spus până aici sunt răspunsuri care au reieșit din chestionarele noastre. Nu dăm și procente ca să nu ne dezvăluim strategia de marketing concurenței 🙂  Însă aceste răspunsuri nu m-au mulțumit, în sensul că sunt încă departe de a ne revela care este cu-adevărat motivul pentru care oamenii plătesc ședințe foto profesionale pentru copii lor.

Motivul este mult mai ascuns și mai adânc decât pare. Și este de fapt o combinație de mai multe motivații. Ceea ce a reieșit din cercetarea noastră, este doar una din componente. O altă componentă derivă din însăși definiția fotografiei, și mă refer aici la  felul în care o definește Ansel Adams –”There are always two people in every picture: the photographer and the viewer.” Într-o fotografie sunt întotdeauna doi oameni: Fotograful și privitorul. Vedeți că în definiția sa, Ansel Adams pune accentul pe fotograf și privitor și deloc pe subiect.   Fotograful prin cadrul său compune o poveste. Deci prima dată povestea există în mintea fotografului.  Cum transmite fotograful această poveste? Prin lumini, umbre, elemente de decor, încadrare, colorizare. Toate aceste elemente, daca sunt abil combinate ca să fie într-o relație unele cu altele și să transmită aceiași poveste, cadrul este unul valoros.

Dar ce facem cu partea a doua din definiția lui Ansel, privitorul? Privitorul vede un cadru cu anumite elemente, pe baza cărora el imaginează propria lui poveste. Este povestea imaginată de privitor aceiași cu cea imaginată de fotograf? Cel mai probabil că nu. Ba mai mult decât atât, un alt privitor, va imagina o altă poveste. Bun și atunci cum identific o fotografie valoroasă? Care este acel elemet fin, subtil care mă face să-mi placă povestea ? Eu spun că de fapt  ceea ce apreciem mulți dintre noi la o fotografie  este capacitatea acesteia de a livra suficiente elemente pentru ca eu privitor să-mi pot imagina propria mea versiune a poveștii.

De ce tot îi dau cu povestea? Pentru că o imagine este doar o imagine. Un șir de biți transformați în fotoni. Ceea ce tu vezi de fapt când privești o fotografie, este un număr de punctulețe colorate. Dar dacă eu te întreb ce, vezi, ce simți și ce crezi despre subiect, tu începi să-mi povestești. Fără acea poveste șirul de puncte colorate nu are valoare. Pur și simplu așa funcționăm noi oamenii: Tot ce vedem , știm sau interpretăm punem într-o poveste, ca să o putem da mai departe.

Cred că vremurile în care trăim sunt complicate și necesită o doză mare de efort ca să le străbatem. E suficient să pornești televizorul, sau să vorbești cu câteva cunoștințe și să observi conotația poveștilor care se spun în jurul tău. În acest context, suntem pur și simplu dispuși să plătim pentru povești frumoase. Haide să ne imaginăm puțin, ce poveste își spune sieși o persoană care privește un cadru de studio cu copilașul său?

Am ajuns atât de adânc cu acest articol încât mă simt dator să te avertizez pe tine cititor că pentru a te acorda la ce vreau eu să-ți transmit, pentru a înțelege mesajul acestui articol, care nu este unul ușor de transmis, este esențial să înțelegem că plătim un produs, pentru experiența pe care o vom trăii folosind-ul. Cu alte cuvinte, persoanele care sunt dispuse să plătească o ședință foto de studio pentru copiii lor, nu plătesc suma de puncte colorate care compun imaginile, nici dvd-urile sau printurile pe care le vor primii. Ei plătesc povestea care vor să o transmită lumii despre copilul lor.  Dar până la urmă cât de reală este o astfel de poveste creată de un profesionist? Răspunsul vine de la un celebru fotograf american Alfred Stieglitz –“In photography there is a reality so subtle that it becomes more real than reality.”  Mai pe românește, în fotografie, este o realitate atât de subtilă încât devine mult mai reală decât realitatea.

Click aici pentru preturi la sedinte foto de bebelusi.

Paul Adam – Atelierul de imagini

Dacă ar fi să concluzionez într-o părere personală care să comprime acest articol, ea ar suna cam așa: Oamenii plătesc fotografii profesionale pentru a creea și transmite povești fericite cu și despre copii lor, mânați de convingerea că ele vor deveni într-o zi realitate.

Sunt Paul Adam, videograf, marketer și stroryteller la Atelierul de imagini și te felicit că ai avut răbdare să parcurgi un articol atât de stufos. Sunt curios de ce ai plăti tu un fotograf profesionist, sau de ce nu l-ai plăti. Lasă-mi mai jos un comentariu astfel încât cu părerea ta și cu părerea mea, să facem lucrurile mai clare în lumea fascinantă a imaginilor. Dacă vrei să înțelegi mai bine cum se transpun imaginile în povești, te invit să parcurgi dicționarul de imagini a Anei Adam. Fiecare fotografie, are asociat ctitatul unui fotograf celebru. Citește citatul și privește imaginiea, apoi observă ce povești începe să imagineze mintea ta. Click aici pentru a accesa dicționarul.

1 Comment

  1. Alina oltean spune:

    Am platit si o sa platesc in continuare fotografi profesionisti….noi, ca parinti, ne-am propus ca in fiecare an sa facem cel putin o sedinta foto cu micutii nostrii 🙂 pentru ca pe viitor sa ne ramana aceste amintiri perfecte, care oglindesc si momentele noastre de familie! Apoi, vrem ca piticii sa le priveasca, atunci cand vor creste si sa simta dragostea si povestea din ele. Sincer, eu vad pozele de familie ca o terapie…adolescenta fiind, perioada aceea cand toti si toate mi se pareau potrivnice, mai cu seama parintii…deseori ma uitam la poze…si da, vedeam si simteam dragostea lor pentru mine, si parca se ridica ceata, ca sa zic asa 🙂 cam astea ar fi motivele noastre 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.